Zakonske in pravne podlage ocenjevanja
Pravilnik
Načela ocenjevanja
Pravilnik na začetku podaja pomembna načela v členu 2, kjer opredeljuje, da učitelj v osnovni šoli preverja in ocenjuje učenčevo znanje tako, da:
- spoštuje osebnostno integriteto učencev in različnost med njimi,
- upošteva poznavanje in razumevanje ciljev in standardov, sposobnost analize in interpretacije ter sposobnost ustvarjalne uporabe znanja,
- uporablja različne načine preverjanja in ocenjevanja znanja glede na cilje oziroma standarde znanja in glede na razred,
- pri vsakem predmetu učenčevo znanje preverja in ocenjuje skozi vse ocenjevalno obdobje,
- daje učencem, učiteljem in staršem povratne informacije o učenčevem individualnem napredovanju,
- omogoča učencu kritični premislek in vpogled v usvojeno znanje,
- prispeva k demokratizaciji odnosov med učenci in učitelji.
Terminologija: preverjanje in ocenjevanje znanja
V nadaljevanju pravilnik obravnava razliko med preverjanjem in ocenjevanjem znanja, pri čemer:
- s preverjanjem se zbirajo informacije o tem, kako
- ocenjevanje znanja je ugotavljanje in vrednotenje, v kolikšni meri
učenec dosega v učnem načrtu določene cilje oziroma standarde znanja.
Čas in obseg preverjanja in ocenjevanja
Preverjanje bi se naj po pravilniku odvijalo ves čas (pred, med in po obravnavi vsebin), ocenjevanje pa je v pravilniku natančneje opredeljeno glede na obseg ur predmeta.
Številčno ocenjevanje se uvede v 3. razredu osnovne šole, pred tem je opisno ocenjevanje.
Drugi členi
Drugi členi večinoma opredeljujejo podrobnosti o izpitih, delu s posebnimi ciljnimi skupinami in načinu dela glede na posebnosti.
Učni načrti
Učni načrti po predmetih
Na spletni strani Ministrstva za izobraževanje najdemo učne načrte po predmetih za osnovno šolo.
Minimalni standardi
Vsak predmet ima v učnem načrtu določene minimalne standarde. Če jih učenec doseže, je lahko torej skladno z določili pravilnika ocenjen pozitivno.
Standardi za višje ocene?
V učnem načrtu niso določeni standardi za višje ocene. Torej je v teh primerih stvar učitelja, da ugotovi in vrednoti v kolikšni meri učenec presega minimalne standarde in dosega celoto standardov.