Vzroki preobsežnih učnih načrtov

Strokovnjaki vseh predmetov bi več svojega predmeta in manj drugih. Učinek? Preveč vsega.

Ste se kdaj preizkusili pogovarjati z likovnim umetnikom o znanjih ljudi v zvezi z likovnimi deli? Ali inženirjem strojništva o znanju ljudi iz fizike? Z zdravnikom o sposobnostih ljudi, da skrbijo za svoje zdravje?

Vedno boste dobili enak odgovor: "Ljudje ne vedo dovolj o __________.".

Zakaj?

Preprosto je. Zato, ker se obseg informacij in znanj globalno povečuje. Vsak poklic, stroka ali dejavnost je pod vplivom neštetih novih priložnosti in spoznanj.

In zakaj še?

Včasih preprosto zato, ker se pojavljajo zahteve predstavnikov strok po razširitvi predmeta zaradi zaposlitvenih priložnosti (več ur, več učiteljev). A to je manj pomembno v tem trenutku.

Vpliv na učne načrte

Ministrstvo za šolstvo oblikuje strokovne svete za posamezne predmete. V teh strokovnih svetih so predstavniki Zavoda za šolstvo, profesorjev iz univerz in včasih še drugih strokovnjakov, odvisno od predmeta.

Ti strokovni sveti se trudijo biti neodvisni, a so tako ali drugače pri odločanju pod vplivom dveh dejavnikov:

  • opredeljenega okvirnega obsega ur
  • globalnim bogastvom znanj, ki jim je na razpolago

Kaj torej strokovni svet v svojem odločitvenem procesu naredi? V opredeljen obseg ur vstavi čim več znanj, saj se vsa zdijo pomembna.

Opredeljene ure

Načeloma se lahko s strokovnjaki strinjamo. Pravzaprav ni nepomembnih znanj, vprašanje je le, kdaj in kako jih boste izkoristili v svojem življenju.

Težava je v opredeljenih urah. Te so predvidene za vse učence enotno. Za tiste, ki bodo rabili v svojem življenju le minimalne standarde znanj. In tiste, ki jih zanima veliko več.

Torej učenci, ki ne bodo rabili več kot minimalna znanja, sedijo ure in ure pri predmetih, kjer poslušajo za njih nepotrebna znanja. Četudi se opredelijo, da bodo dosegali le minimalna znanja in se doma ne učijo več, so v učilnici preživeli dolge ure v pridobivanju znanj, ki:

  • jih ne zanimajo
  • jih ne bodo potrebovali v življenju

Naš navdih

Ključni izziv preobsežnih učnih načrtov je prevelika količina vsebin, ki jo želimo vsem otrokom podati do 18. leta.

Zato imamo poseben navdih: izbrskati znanja za življenje in jih v učnih načrtih jasno opredeliti kot obvezne ure. Drugo so izbirne vsebine.